Dizel automobili ispuštaju štetne gasove više nego autobusi i kamioni

Dizel automobili ispuštaju četvorostruko više zagađujuće materije nego kamioni

Istraživanja iz 2015. godine pokazuju rezultate koji govore da dizel automobili ispuštaju skoro četiri puta veće količine zagađujuće materije, nego što to rade autobusi gradskog prevoza, u gradskim uslovima. U pitanju su dve paralelne studije koje su se sprovodile u Norveškoj i Londonu, a dizel automobili i oksidi azota su bili meta kritike.

Glavni akcenat i kritika je upućena na račun automobilske industrije tj. na to da proizvođači automobila ne implementiraju postojeće tehnologije za smanjenje stvaranja, i emisije oksida azota. Oksidi azota su već dugo godina poznati kao neki glavni zagađivači vazduha, koji nastaju kroz proces sagoravanja na visokim temperaturama. Naime, iako revolucionarni izum, motori sa unutrašnjim sagoravanjem su imali veliki uticaj na životnu sredinu i razlog su za različite štetne posledice na životnu sredinu.

Pošto je danas opšte prisutna ideja zaštite životne sredine kroz sve sfere privređivanja, čak i kada su u pitanju stara vozila tj. otkup vozila za recikliranje jer im više nema pomoći, tako i kada su u pitanju novi automobili, njihova proizvodnja i unapređenje rada motora kola, ovakve studije su sve češće i neophodne. Dizel automobili, koji su u toku studije testirani u Norveškoj, su proizveli četvorostruko više oksida azota nego gradski autobusi i teretni kamioni u gradskim uslovima.

Londonska studija i eksperti iz oblasti ispuštanja zagađujućih materija u atmosferu, tvrde da su najmanji dizel automobili proizveli nekoliko puta veću količinu azotnih oksida, nego što su to učinili veliki teretni kamioni, pa čak i oni teži od četrdeset tona. Zapravo, dizel automobili su proizveli duplo veću količinu oksida azota nego dvanaestotonaši tj. istu količinu kao i najteži kamioni. Eksperti su kroz merenje emisije štetnih gasova pokraj puta, utvrdili da dizel automobili ispuštaju znatno veće količine zagađujućih materija nego što to tvrde izveštaji automobilskih kompanija. Poznata je i afera Volksvagenovih kola na području SAD-a, kada je u pitanju prijavljena količina ispuštanja štetnih gasova, standardi i maksimalne dozvoljene količine.

Eksperti oštro osuđuju nedostatak implementacije novih tehnologija za smanjenje emisije azotnih oksida jer su zaista povoljne i dostupne, pošto je očigledno moguće uticati na ukupne emisije i zaštitu životne sredine. Kažemo očigledno moguće jer su oštre sanckije za velika vozila iz 2011. godine urodile plodom, i automatski su uticale na poboljšanje stanja kvaliteta vazduha svugde u svetu, a pogotovo u industrijskim zonama. Ovome takođe svedoči i pomenuta Norveška studija koja je utvrdila da su emisije oksida azota iz velikih kamiona desetostruko smanjene.

Već dugo je poznato da je životna sredina žrtva čovekovih potreba i navika, pa je to slučaj i sa automobilskom industrijom koja je više od 80 godina neizostavni deo svakodnevice. Automobili su glavno sredstvo transporta i zato je neophodno postavljanje pitanja koliko životnu sredinu zagađuju nova vozila i stari automobili, kako bi se odlučili šta je zapravo isplativo za sopstvenu dobrobit. Da li je to jeftiniji automobil koji nije tako dobar za životnu sredinu, ili ipak prodaja takvog automobila i ulaganje u novo vozilo koje će imati manji uticaj na životnu sredinu i time doprineti ličnom i kolektivnom boljitku?