Zabranjen kombi prevoz u Srbiji od 12. februara 2017

Udruženje kombi prevoznika izvelo je protest vožnju 7. Februara po ulicama Beograda i tražilo da se odloži primenjivanje ,,Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju’’, jer bi zbog toga ostali bez biznisa. Budući da nikome nije baš jasno koji je razlog zabrane rada, evo šta treba da znate o novonastaloj situaciji.

zabrana kombi prevoza

Kad zakon stupa na snagu

Zakon je objavljen još 4.8.2015. ali je njegova primena odložena za 18 meseci, tj. 12. februar 2017.

Koga obuhvata zabrana prevoza putnika

Prevoz će biti zabranjen onima koji vrše prevoz kombijem sa 9 ili manje sedišta, računajući i sedište vozača, i onim vlasnicima sa kombijima sa više sedišta koji prevoze od kuće do kuće.

Kakve veze ima broj sedišta

Po zakonu je zabranjeno obavljati javni prevoz koristeći putničko vozilo, a putničkim vozilom se smatra ono sa najviše devet sedećih mesta, zajedno sa mestom za vozača.

Po članu 2 definiše se sledeće:

1) autobus je vozilo za prevoz putnika koje ima više od devet mesta za sedenje uključujući i mesto za sedenje vozača;

32) putničko vozilo je vozilo za prevoz putnika koje ima najviše devet mesta za sedenje uključujući i mesto za sedenje vozača;

Dalje odredbe zakona

Član 13 kaže sledeće:

Domaći ili međunarodni prevoz koji putničkim vozilom ili autobusom obavlja domaće, odnosno strano lice koje nema svojstvo prevoznika, a koji se obavlja dva ili više puta tokom dana, nedelje ili meseca, na istom ili sličnom prevoznom putu ili se lica koja se prevoze ukrcavaju ili iskrcavaju na autobuskim stajalištima ili na istim ili sličnim mestima ukrcavanja ili iskrcavanja, i lica koja se prevoze nisu u srodstvu sa licem koje upravlja vozilom smatra se javnim prevozom koji je ovim zakonom zabranjen.

Što znači da ne možete obavljati javni prevoz ako niste registrovani kao prevoznik.

Ovaj član takođe navodi:

Javnim prevozom iz stava 1. ovog člana smatraće se naročito i:

  1. prevoz za koji je naplaćena usluga prevoza;
  2. prevoz koji se obavlja na relacijama na kojima postoji linijski prevoz;
  3. prevoz više od pet lica, uključujući i vozača;
  4. prevoz “od vrata do vrata”;
  5. prevoz koji se obavlja na osnovu javnog oglašavanja;
  6. ako lice koje upravlja vozilom (vlasnik ili korisnik vozila) nije u mogućnosti da iz sopstvenih prihoda, odnosno prihoda ostvarenih po osnovu rada, socijalnih ili penzijskih primanja finansira iznos troškova za gorivo koje je utrošeno za razliku broja pređenih kilometara u trenutku vršenja inspekcijske kontrole i broja pređenih kilometara evidentiranih u zapisniku o poslednjem tehničkom pregledu.

Kakav će ishod biti

Ovako nefunkcionalan zakon neće dovesti do poboljšanja uslova u kombi prevozu, budući da na loš način reguliše delatnost. Ljudi će pronaći način da nastave sa obavljanjem kombi prevoza, a sigurnost će postati još veći problem, jer će određen broj prevoznika sa nebezbednim polovnim vozilima kojima je vreme za otkup, a ne za put, preći u potpunu ilegalu.