Goodyear pneumatici koji proizvode struju

Goodyear pneumatici koji proizvode struju

            Jedan od najpoznatijih svetskih proizvođača automobilskih pneumatika, američka kompanija Goodyear, predstavila je na 85. ženevskom auto salonu svoj revolucionarni koncept novih pneumatika BH-03. Glavna odlika ovih pneumatika biće mogućnost da zahvaljujući sopstvenim deformitetima i vibracijama koje nastaju kada se vozilo kreće, proizvode električnu energiju.

            Kada se uzme u obzir konstantni porast interesovanja za električne automobile koji je na globalnom tržištu očigledan, može se naslutiti da bi ovakva inovacija mogla biti jedan od bitnih činilaca u itekako aktuelnim raspravama na temu budućih rešenja u kategoriji mobilnosti.

            Ljudi iz Goodyear-ovih pogona kažu da će ovakvi pneumatici imati mogućnost generisanja električne energije koja bi mogla biti upotrebljena u svrhu napajanja akumulatora (baterija) za pokretanje električnih i hibridnih vozila.

            Materijali od kojih će biti izrađeni ovi pneumatici proizvode efekte koji stvaraju električnu energiju. Jednu vrstu tih materijala čine termoelektrični materijali, koji generišu električnu energiju upijajući svetlost i toplotu iz svog okruženja dok je vozilo nepokretno, dakle kada su točkovi u stanju mirovanja. Ovakvom procesu svakako doprinosi i crna boja pneumatika koja dodatno privlači svetlost i toplotu. Kada se vozilo pokrene, a samim tim i njegovi točkovi počnu da kruže, druga vrsta materijala generiše struju koja nastaje dok se pneumatici kotrljaju. Kod ovakvih materijala pri kretanju dolazi do tzv. piezoelektričnog efekta. Drugim rečima, kada ovakav materijal trpi različito opterećenje zbog nekonstantnog pritiska, na njegovim krajevima dolazi do nastanka električnog napona.

            Kroz pneumatik se provlače ovi materijali stvarajući njegovu strukturu koja ima oblik 3D mreže. Automobilska guma ovakve strukture može da istrpi celu težinu vozila čak i kada je probušena, što će, sa druge strane, predstavljati alternativu trenutno aktuelnim run-flat pneumaticima kojima su opremljeni pojedini modeli.

            Na obodu revolucionarnog Goodyear-ovog pneumatika nalaziće se široki kanal, zahvaljujući kome će gume imati veći stepen otpornosti na proklizavanje kada se vozi po mokroj podlizi, a osim toga, kanal će imati i drugu namenu – da apsorbuje buku.

            Prema rečima Žan-Pjer Žezet-a, direktora u Goodyear-ovom Centru za inovacije Goodyear-a sa sedištem u Luksemburgu, razvoj ovakvog koncepta je posledica zabrinutosti za energetske izvore i životnu sredinu. Međutim, trenutno pneumatik BH-03 predstavlja samo futuristički koncept, a njegova serijska proizvodnja još uvek nije planirana.

            Iz Goodyear-a još ističu da su konceptualni pneumatici deo inovativnih procesa čiji je glavni cilj pokretanje rasprava i debata u vezi mogućih rešenja i podsticanje inženjera da sa drugačijeg aspekta posmatraju problem i na taj način pronađu rešenja prilagođena potrebama koje će se javljati u budućnosti.